DNA

Klar med matten (y)
Måste bara skriva om biologin idag, den var faktiskt riktigt kul. Vi fick i uppgift att separera ut vårt DNA från våra celler, och sen föra över det i små behållare som man sedan kunde ha som halsband. Vi började med att fylla upp en behållare med 3 ml vatten. Sen fick vi tugga på våra kinder i 30 sekunder, för att sedan hälla i vattnet i munnen för attjoxa runt med det där i utterligare 30 sekunder. Sen spottade vi tillbaka salivblandingen i behållaren, och sprutad i 2 ml diskmedel. Diskmedlets uppgift var att lösa upp fettet som skyddar DNAt, och för att det skulle blandas fick man skaka lite försiktigt (man ville ju inte att diskmedlet skulle börja löddra). Sen fick behållaren stå med kork i 50 C vatten i 10 minuter, det fungerade bättre om det var varmt. Lr ngt. aja.

Efter 10 minuter tig vi upp behållarna och droppade i 5 droppar av ett medel jag inte minns namnet på, och därefter 10 ml t-sprit som stått i isvatten. Efter att ha vänt lite på blandningen så började man se en klump av DNA börja bildas. Den fick man suga upp och spruta ner i glasbehållaren som fungerade som ett smycke, enligt mig såd den ut som ett halsband.

Anledningen till att jag minns exakt vad vi gjorde var att jag stannade kvar efter lektionen och gjorde om det, Posse råkade göra sönder mitt första försök precis när lektionen var slut. Men hon var snäll och lät mig göra ett nytt, hon skulle ändå vara kvar på ett möte och jag hade gett mig fan på att jag med skulle ha ett DNA halsband! Det var ganska tur i oturen egentligen, för mitt andra försök blev betydligt ättre än det första. Fast om jag ska vara exakt så gjorde jag tre, för när jag gjorde det andra efter lektionen så lät jag behållaren som jag sugit upp DNAt från ligga kvar på bordet. Sen när jag var klar så såg jag att det bildats en jätteklump av mitt DNA, så jag tog chansen. Det är det tredje halsbandet som jag använder, det andra får jag väl ge bort till någon glad tjomme ^
Tjena, vill du ha lite av mitt DNA? Ska dra den som raggningsreplik någon gång, hah.



Jag tycker det är fint, det får väl bli en lucky charm. Fast det kommer säkert fungera tvärtom, jag menar, det är ju en ökad mängd av otursdrabbat DNA vi snackar om här. Men jag utmanar ödet. Jag har på mig det under matteprovet imorgon, då har jag ju iallafall något att skylla på om det går dåligt ^

Posshaj!



Kommentarer
Postat av: Linda

Tjena, vill du ha lite av mitt DNA?



Tänk om någon vill ha det som en klonar han dig!!!!

mihihihi :)

jag vill se det någon dag, det låter coolt :)

kram

2009-02-04 @ 09:46:30
Postat av: linda

och sen klonar han dig skulle det stå xD

2009-02-04 @ 09:47:52
Postat av: Lovisa

haha, vad häftigt! Kan du inte ta en närmare bild så man ser lite bättre ^^ Nu ångrar man nästan att man inte läste biologi i skolan XD

2009-02-04 @ 20:17:42
URL: http://goosebumps.blogg.se/
Postat av: Emma

Linda: haha ja usch, vem vet vad han skulle ta sig till då :O tur att det ligger till att vara brutal i min släkt, förhoppningsvis skulle min klon ge den som försökte något med henne en rejäl pungspark ^^



Lovis: Coming right up! :)

2009-02-04 @ 21:10:42
URL: http://sugarsoakedcoffe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0